|
|
SKJERM OG SKJERMKORT |
|
Valget av skjerm
kommer an på hvordan maskinen skal brukes, ellers er det
ganske
fritt. Det er få krav når det kommer til skjermer, og de fleste av
dagens skjermer har de tilkoblingsmuligheter man trenger. Valg av
skjermkort (GPU) er derimot essensielt for dataspill og avansert grafisk
arbeid. |
|
|
|
|
|
SKJERM |
|
|
|
Størrelse
Skjermer får vi i dag i ulike størrelser, og disse måler vi i antall
tommer. Størrelsen på skjermen vi kjøper, avhenger av behov. Når vi
jobber med videoredigering, webdesign og foto, benytter vi for
eksempel applikasjoner som ofte gir behov for større skjermer.
Større skjerm kan dessuten være fornuftig dersom man jobber med
større oversikter, som for eksempel regneark. Da kan det også være
lurt å benytte seg av to eller flere skjermer samtidig. |
|
|
|
Pris
Prismessig varierer skjermer ganske mye etter kvalitet og
bruksområder. Skjermer finnes i flere typer klassifiseringer og
standarder, slik at man skal kunne klare å skille dem fra hverandre. |
|
|
|
Tilkobling
Skjermen kan ha flere tilkoblingsmuligheter mot datamaskinen, som
DVI, VGA og HDMI. Det som skiller disse tilkoblingene, er
bildekapasitet og andre egenskaper. Blant annet kan HDMI overføre
lyd i tillegg til bilde, mens VGA og DVI i utgangspunktet kun
overfører bilde. |
|
|
|
Tilleggsutstyr og funksjonalitet
Skjermer finnes med og uten høyttalere. De kan også ha mulighet for
rotering og touch. Skjermen kan ha utganger som for eksempel USB
hvor man kan koble til annet periferiutstyr. Hva kunden ønsker, må
man forhøre seg om på forhånd. |
|
|
|
Displaytype
Typen display som er på skjermer, varier også etter prisklasse og
bruksområde. De aller fleste leveres med LCD- eller LED-display. |
|
|
|
Format
I dag er stort sett alle skjermer i 16:9- eller 16:10-format. Det er
svært sjelden at det selges nye 4:3-skjermer. Det er i så fall til
spesielle behov. |
|
|
|
Oppløsning
Oppløsningen handler om tettheten av bildepunkter. Stor tetthet gir
bedre bildekvalitet. Dette har også betydning for arbeidsflaten, ved
at elementer kan vises forminsket. Oppløsning må ha de samme
forholdstallene mellom høyde og bredde som skjermformatet, ellers
blir bildet strukket. I dag er det flere oppløsninger som blir
brukt. Her er noen av de mest vanlige: |
|
Kode |
Navn |
Forhold |
Bredde |
x |
Høyde |
XGA |
eXtended Graphics Array |
4:3 |
1024 |
x |
768 |
SXGA |
Super eXtended Graphics Array |
5:4 |
1280 |
x |
1024 |
WSXGA |
Widescreen Super eXtended Graphics Array |
8:5 |
1440 |
x |
900 |
HD+ |
High Definition Plus |
16:9 |
1600 |
x |
900 |
UXGA |
Ultra Extended Graphics Array |
4:3 |
1600 |
x |
1200 |
WSXGA+ |
Widescreen Super eXtended Graphics Array Plus |
8:5 |
1680 |
x |
1050 |
FullHDTV |
Full High Definition Television |
16:9 |
1920 |
x |
1080 |
WUXGA |
Widescreen Ultra eXtended Graphics Array |
8:5 |
1920 |
x |
1200 |
UHD |
4K Ultra High Definition |
1,9:1 |
4096 |
x |
2160 |
|
|
|
|
Feilsøking
Majoriteten av alle problemer som har med skjerm og skjermbilde å
gjøre, kommer av feiltilkoblinger eller defekte plugger eller
skjermer. Feil innstilling av oppløsning fører også ofte til at
skjermbildet blir feil, spesielt når man bruker flere skjermer eller
overfører bildet til prosjektør.
Selve skjermen kan være defekt med
dødt display, vi kan ha benyttet feil port for tilkoblinger, og det
kan være brudd på skjermkabelen eller i overganger på kabel mellom
datamaskin og skjerm. Andre årsaker til problemer med skjermen kan
være defekt skjermkort eller overtemperert skjermkort. Da bør vi
sjekke om viftene går, og om kortet får nok kjøling. |
|
|
|
SKJERMKORT |
|
|
|
Det er store variasjoner i pris og
kapasitet på skjermkort, også kalt grafikkort. Hva man trenger, må
man vurdere ut fra hva man skal bruke maskinen til. Filmredigering,
3D og avanserte spill krever mye av skjermkortet. Man bør derfor
vurdere hvor mye prosessorkraft og minne man trenger på
skjermkortet, og om maskinen har stor nok kraft til å drive det.
Skjermkortet kan kreve en ekstra strømkobling.
Mange datamaskiner har integrert
skjermkort på hovedkortet,
så valget kan allerede være gjort.
Likevel er det mulig å sette inn eget skjermkort (GPU). |
|
|
|
|
|
|