Hovedside  ||  Informasjon  ||  Tjenester  ||  Nyttige tips  ||  Linker  ||  Arkiv  ||  Kontakt  ||  Kundeservice  || Tilbake


  18.08.2020, oppdatert 05.11.2020
 

 

 
Kyniske svindlere
utnytter pandemien!

De er en veldig profesjonell gjeng som jakter på
opplysninger om ofrene, sier eksperter på
informasjonssikkerhet.

Telefonsvindlere - i tillegg til svindlere som sender
deg falsk ePost - er flinke til å utgi seg for å være
andre enn de er.

De er alltid på jakt etter å få
informasjon om deg.

   
  Nye forsøk på å lure
 

Den siste tida har et innlegg gått viralt på Facebook.

  En Facebook-bruker hevder å ha fått en oppringning med beskjed om at brukeren
kan ha vært i nærheten av noen som er smittet med koronaviruset.
   
 

Vedkommende får beskjed om at han eller hun må testes i løpet av 72 timer
og at adresse og kontonummer må oppgis for å få tilsendt et testsett.

   
  Han fattet mistanke om at telefonen var et forsøk på svindel og ønsker å advare
andre med innlegget.
   
  Helsedirektoratet melder på Twitter at de er kjent med svindelen og advarer mot den.
   
 

   
  Gratis å teste seg
  Folkehelseinstituttet understreker imidlertid at det er gratis å teste seg for koronavirus.
   
  De sier videre at om du blir kontaktet vedrørende at du skal teste deg for
koronavirus så får du beskjed om å komme på et testsenter for å teste deg.
Vi sender absolutt ikke tester - og ville uansett aldri bedt om kontonummer.
   
  Kjent og klassisk svindel
  Thomas Paulsen, fagansvarlig for informasjonssikkerhet i SpareBank 1 Nord-Norge
uttaler at slike typer oppringing er en klassisk måte for svindlere å gå fram på.
Han forteller at han kjenner til Facebook-innlegget og at metoden er kjent.
- Jeg har ingen problemer med å tro at den er sann, sier han til nettstedet Vi.no.
   
  Tilpasser svindelen
  Ifølge Paulsen er de verste svindlerne gode til å utnytte situasjoner som nettopp
korona-pandemien.
   
  - De utnytter frykt blant befolkningen og bruker korte tidsfrister som gjør at ofrene
ikke sjekker sakene godt nok. Det er grusomt kynisk. De utnytter de svakeste
personene som er redde fra før.
De er en veldig profesjonell gjeng som jakter på opplysninger om ofrene, sier han.
   
 

   
  Aldri gi fra deg opplysninger
  - Virker noe for godt til å være sant - da er det ofte det. Aldri gi fra deg
kortopplysninger, bankID eller andre personopplysninger til ukjente, uansett hvem
de påstår de er. Selv ikke politiet vil be om slike opplysninger, sier han.
   
  - Paulsen forteller at bankene har vært forberedt på en storm av svindelsaker
knyttet til pandemien.
   
  - Vi ser at mengden svindel nok er på samme nivå som tidligere, men at de nå
brukerpandemirettede svindelmetoder. Nordiske banker blir angrepet av svindlere
hvert sjette sekund. Kundene blir sikkert angrepet like ofte, sier han.
   
  Vil aldri spørre om kortnummer
  Får du en telefon fra "helsemyndigheter" eller andre som vil ha deg til å oppgi
kortnummer og kontoinformasjon, er det lurest å legge på.
   
  - Ingen seriøse aktører vil noen gang spørre om kortnummeret ditt over telefon.
Helsemyndighetene ville heller aldri ha gjort det, understreker Paulsen.
   
  Oppgir du kortnummeret ditt kommer ikke svindlerne langt med det alene, men:
  - Gir du fra deg kortnummeret blir du garantert spurt om CVC-nummeret som står
på baksiden av bankkortet ditt. Får de det kan de sette i gang med en overførsel
av penger fra kontoen din. Det blir som å gi fra seg kortet fysisk, sier Paulsen.
   
  Folk tror det er naturlig å bli kontaktet
  Ifølge Paulsen er denne form for telefonsvindel et eksempel på at svindlerne utnytter
at smittesporingsappen finnes og at den har fått en del oppmerksomhet.
   
  - Folk tror at det er naturlig at helsemyndighetene kontakter dem, sier han.
   
  I mars meldte VG at Folkehelseinstituttet advarte om falske SMS-meldinger.
I tekstmeldingene, som hadde «FHI» som avsender, sto det:
   
  «Viktig informasjon til alle reisende siste måned. Du kan være utsatt for
koronaviruset, hold deg isolert og ta kontakt med legevakten så fort som mulig.»
   
  Kan bli lurt av at avsender ser ekte ut
  Ifølge Paulsen må folk også være obs på at det ikke er vanskelig for svindlerne å
bruke andre nummer. Det kan derfor se ut som om melding og avsender er ekte.
Tviler du på den som ringer er Paulsens råd at du ber dem legge på. Ring deretter
til den aktuelle tjenestens offisielle nummer.
   
  Lurer folk til å investere
  Paulsen forteller at det i starten av pandemien var mange svindelforsøk som gikk
på å få folk til å investere i vaksiner og medisinsk utstyr.
- Privatfolk som sto i Brønnøysundregistrene eller andre som hadde roller i
næringslivet ble kontaktet og fikk tilbud om investeringer med lovnader om
å tjene mange penger.
   
  - En privatperson ble tilbudt å være med på å investere i et selskap som hadde en
koronavaksine på gang. Det skulle være via en anerkjent investeringsbank i
England. Personen investerte 50.000 kroner i første omgang men vi oppdaget
ganske fort at pengene var på vei til et østeuropeisk land og det viste seg å være
ren svindel. Vi kontaktet kunden som naturligvis var veldig glad for at vi klarte
å stoppe dem, sier Paulsen.
   
  Organiserte grupper i utlandet står bak
  Organiserte grupper i utlandet står bak. De har nettverk i mange land og er svært
flinke til å gjøre svindelen samfunnsaktuell. Paulsen viser til flere eksempler:
   
  - Når skattemeldingen skal ut ser vi for eksempel at det dukker opp falske
nettsteder laget for å stjele informasjon. Når det er postsendinger før jul,
kommer oppringningene om at en pakke venter og at du må betale et gebyr
for å få den levert, sier han.
   
 

   
 

Kilde:    www.vi.no

 

 

  Gå til toppen
   

 


ProPC - en del av MultiTeam - ePost: [email protected]